The Benefits of Life Release

Bodhisattva Words of H.H. Jadral Sangye Dorje:

༄༅། །ཚེ་ཐར་ཕན་ཡོན་བཞུགས་སོ།།

The Benefits of Life Release are as follows:

བླ་མ་སངས་རྒྱས་ཚེ་དཔག་མེད། །བྱང་སེམས་སློབ་མར་བཅས་ལ་འདུད།།

I bow before the Guru, Buddha Amitayu, and the Bodhisattvas and retinues.

སྲོག་བླུ་ཚེ་ཐར་བཏང་བ་ཡི། །ཕན་ཡོན་མདོར་བསྡུས་བཤད་པར་བྱ།།

I will give a brief summary on the benefits of life release, and saving lives.

ཐུབ་པའི་རྗེས་འཇུག་ཐམས་ཅད་ཀྱིས། །བསམ་དང་སྦྱོར་བ་རྣམ་དག་གིས།།

All the followers of Buddha Shakyamuni, with noble intentions and conduct,

ལག་ཏུ་ལེན་བྱ་མ་ནོར་བ། །ཚེ་ཐར་གཏོང་དང་སྲོག་བླུ་ཡིན།།

Practiced the unmistaken activities of life release, and saving lives.

མདོ་རྒྱུད་བསྟན་བཅོས་མང་པོ་ནས། །འདི་ཡི་ཕན་ཡོན་རྒྱ་ཆེར་གསུངས།།

The benefits of this are elaborately taught in many of the Sutric and Tantric treatises.

རྒྱ་བོད་མཁས་གྲུབ་རྒྱ་མཚོ་ཡིས། །འགྲོ་དོན་ཐུགས་གཙིགས་ཆེ་བར་མཛད།།

The ocean-like numbers of Tibetan and Indian scholars and siddhas, greatly prioritized benefiting beings.

ཐེག་དམན་པ་ཡང་གཞན་གནོད་སྤོང་། །ཐེག་ཆེན་བྱང་སེམས་འཇུག་པ་ཡི།།

Even the lower vehicles abandon harming others, the Great Vehicle practices Bodhicitta,

བསླབ་བྱ་ཉིད་དང་གསང་སྔགས་ཀྱི། །རིན་ཆེན་རིགས་ཀྱི་དམ་ཚིག་གཙོ།།

And the Secret Mantra upholds the Samaya of the Ratna Buddha family.

དེ་ཡི་རྒྱུ་མཚན་འཇིག་རྟེན་ན། །སྲོག་ལས་གཅེས་པ་འགའ་མེད་པས།།

The reason is, there is nothing more valuable in this world than life,

སྲོག་གཅོད་གོང་ན་སྡིག་གཞན་མེད། །དེ་ཕྱིར་ཚེ་ཐར་སྲོག་བླུ་ལས།།

And nothing more heinous than taking lives. Therefore, saving and releasing lives

ཕན་ཡོན་ཆེ་བ་འདུས་བྱས་ཀྱི། །དགེ་བའི་རྩ་བ་གཞན་ཡོད་མིན།།

Is very beneficial, and is the greatest root of temporal virtue.

འདི་ཕྱིར་བདེ་ལེགས་འབྱུང་འདོད་ན། །ལམ་མཆོག་འདི་ལ་བརྩོན་པར་བྱ།།

So if you want happiness and good fortune, be diligent in this supreme path.

ལུང་རིགས་ཚད་མས་གྲུབ་པ་དང་། །གེགས་དང་གོལ་ས་མེད་པའི་ལམ།།

Buddha’s teachings and logic dictate, that this path is unobstructed and unmistaken.

རང་གི་ལུས་ལ་དཔེ་བླངས་ནས། །གཞན་ལ་འཚེ་བ་སྤོང་འདི་ཡིན།།

By using your own body as an example, learn to abandon harming others.

བྱ་ཉ་རི་དྭགས་གཡུང་དྭགས་དང་། །འབུ་སྦྲང་ཡན་གྱི་སྲོག་ཆགས་རྣམས།།

Birds, fish, wild and domesticated animals; insects, flies and all living things,

སྲོག་མི་གཅོད་ཅིང་ཚེར་ཐར་གཏང་། །མི་འཇིགས་སྐྱབས་སྦྱིན་ལ་བརྩོན་བྱ།།

Must not be killed, but released. Strive to practice the generosity of saving lives,

འདི་ཡི་ཕན་ཡོན་བསམ་མི་ཁྱབ། །ཚེ་སྒྲུབ་མཆོག་ཏུ་འདི་འགྱུར་ཞིང་།།

The benefits of this are immeasurable, and it is the supreme method for attaining a long life.

གསོན་རིམ་གཤིན་དགེར་འདི་ལྷག་མེད། །ང་ཡི་འགྲོ་དོན་རྩ་བ་ཡིན།།

There is no greater way to pray for the living or the dead, and it is the root of my Dharma activity.

འགལ་རྐྱེན་ཕྱི་ནང་བར་ཆད་སེལ། །མཐུན་རྐྱེན་འབད་མེད་ལྷུན་གྱིས་གྲུབ།།

It dispels outer and inner obstacles, and spontaneously and effortlessly grants beneficial circumstances.

སེམས་བསྐྱེད་བཟང་པོས་ཟིན་པ་དང་། །བསྔོ་སྨོན་དག་པས་མཚམས་སྦྱར་ན།།

By dedicating merit and making aspirations with the noble Bodhicitta intention,

རྫོགས་སངས་རྒྱས་ལ་རེག་འགྱུར་ཞིང་། །རང་གཞན་དོན་གཉིས་འགྲུབ་པ་ཡིན།།

You will achieve fully enlightened Buddhahood, and fulfill the needs of both self and others,

འདི་ལ་ཐེ་ཚོམ་བྱ་མི་དགོས། །བསོད་ནམས་དགེ་སེམས་ལྡན་པ་རྣམས།།

There is no need to doubt this. All those who possess merit and a virtuous mind,

རི་རྒྱ་ཀླུང་རྒྱ་བསྡམ་པར་བྱ། །ཁྱད་པར་བྱ་ལོང་ཁྲུང་ཁྲུང་ཁྱུ།།

Should make “no hunting” reservations. In particular, there are flocks of a species of geese, that

ལས་ཀྱིས་བསྐོས་པས་སྟོན་དཔྱིད་དུས། །ལྷོ་བྱང་འཕུར་བསྐྱོད་བྱེད་པ་ན།།

Flies north and south, during the Spring and Autumn time, due to its karmic habit.

གཤོག་རྩལ་ངལ་དུབ་ཆེ་བ་དང་། །མཁའ་ལམ་བསྐོར་ནས་སྐབས་འགའ་ལ།།

When its wings become weary, it begins to circle the sky, and sometimes

ས་ལ་བབས་དགོས་བྱུང་བ་རྣམས། །མྱ་ངན་འཇིགས་སྐྲག་བག་མི་ཕེབས།།

Tends to land on the ground. At that time, it is overwhelmed with fear and terror.

དེ་འདྲར་རྡོ་དང་མཚོན་བརྡེག་དང་། །གསོད་གཅོད་གནོད་འཚེ་མི་བྱ་བར།།

So instead of trying to kill it with rocks and weapons,

སྲོག་བསྐྱབ་བདེ་བར་འཕུར་དུ་ཞུགས། །མགོན་མེད་ཉམ་ཐག་སེམས་ཅན་ལ།།

Save its life and set it free. “Having love, compassion, and benefiting

བྱམས་བརྩེས་ཕན་བཏགས་གང་ཡིན་པ། །སྟོང་ཉིད་སྙིང་རྗེི་སྙིང་པོ་ཅན།།

Pitiful protectorless beings, is equal in merit to meditating on

བསྒོམས་དང་བསོད་ནམས་མཉམ་མོ་ཞེས། །དཔལ་ལྡན་ཇོ་བོ་རྗེ་དེས་གསུངས།།

The nature of emptiness and compassion.” Thus the Noble Jowoje said.

བླ་དཔོན་སེར་སྐྱ་ཕོ་མོ་རྣམས། །རང་ལ་དབང་བའི་ཡུལ་ལུང་དུ།།

Male and female lamas, leaders, ordained, and lay people, in the lands where they have the most influence,

ནུས་དང་བསྟུན་ནས་སྲོག་བླུ་དང་། །ཚེ་ཐར་ལས་ལ་ཅི་ནུས་འབད།།

Should strive to save and release lives, to the best of their capacity,

གཞན་ལའང་གཞན་བསྐུལ་འདེབས་པར་བྱ། །དེ་ལྟར་མཛད་ན་ཡུལ་ཁམས་སུ།།

And likewise, persuade others to do the same. If they do this, the people and animals

མི་ཕྱུགས་ནད་ཡམས་གོད་ཁ་ཞི། །ལོ་ལེགས་སྐྱ་རྒྱས་ཚེ་རིང་ཞིང་།།

Of their lands will be free of contagious disease and misfortune; their crops will grow, their livestock will thrive, and their lives will be long.

བདེ་སྐྱིད་ཕུན་སུམ་ཚོགས་པ་འབྱུང་། །འཆི་ཁར་གནད་གཅོད་འཁྲུལ་སྣང་བྲལ།།

They will be perfectly happy and comfortable and will die easily, without delusional experiences.

ཕྱི་མར་བདེ་འགྲོའི་རྟེན་བཟང་འཐོབ། །མཐར་གྱིས་རྫོགས་བྱང་གོ་འཕང་མཆོག།

They will attain rebirth in a higher realm in their next life, and eventually, attain the supreme state of complete enlightenment

བདེ་བླག་འཐོབ་འགྱུར་གདོན་མི་ཟ། །འདི་ནི་ཨེམ་ཆི་རྡོར་གྲགས་ཀྱིས།།

With ease, of this, there is no doubt. The Tibetan doctor Dordrak

ལྷ་རེག་དྲི་བྲལ་ནཻ་སྒོར་བརྒྱ། །ཕུལ་ནས་གསོལ་བ་བཏབ་པའི་ངོར།།

Offered me a stainless white scarf, and one hundred Nepali rupees, and requested that I write this.

བྱ་བྲལ་སངས་རྒྱས་རྡོ་རྗེ་ཞེས། །སྲོག་བླུའི་ལས་ལ་རྟག་འབུངས་དེས།།

So I, Jadral Sangye Dorje, who continuously work to release lives,

གང་དྲན་ཡི་གེར་བྲིས་ཏེ་ཕུལ། །དགེ་བའི་བྱང་ཆུབ་སྤྱོད་པ་ལ།།

Wrote whatever came to my mind. Through this virtue, may all sentient beings

སེམས་ཅན་ཐམས་ཅད་འཇུག་པར་ཤོག། །མ་མ་ཀོ་ལིང་ས་མནྟ།། །།

Practice the way of the Bodhisattva. Mamakoling Samanta

Translated by: Buddha Jnanakirti